TRACTAT
DE Tanatosi
El
mimetisme i la cripsis, adopció del colors i geometries de l’entorn, són
propietats del mon animal desenvolupades per a escapar als predadors. Una
altra, en el mateix context de supervivència, és la tanatosi (o pseudocidi), és a dir, la simulació de la
mort. En presència del predador, l’individu adopta una postura immòbil,
cadavèrica, inert, minimitzant qualsevol indicatiu de vida, reduint la
respiració al mínim, i de vegades, fins i tot, emetent pudors intenses que
evoquen les de la carn en descomposició. La mimesi és torna així, sensorialment
completa. Fer-se el mort no sembla pas fàcil; cal convèncer als predadors, a
priori i amb poques eines, de la futilitat d’un possible atac. És aquest acte
mimètic un exemple d’actuació sublim, de control afectiu impecable, de mètode
interpretatiu per part de la presa? Clarament sí. Com a acte de teatralitat
etològica, podríem parlar doncs d’una artística de la tanatosi. Podria ser estèticament complaent
adoptar un talant d’ immensa passivitat i abandonar-se de manera física,
emocional i metabòlica, permetent la gravetat tibar el cos contra el sòl? Hi ha
bons actors de tanatosi? I dolents? Si és així, els
dolents i poc creïbles moren devorats durant les actuacions
fallides.
Animem-nos ara a explorar la tanatosi en la nostra espècie. Demanem als
models fer-se el mort davant un fotògraf, en diferents entorns que permetin a
més, una bona dosi de cripsis. Generem així un tractat actoral de tanatosi humana, on diferents estils i
maneres d’entendre el defalliment queden reflectits d’una manera estètica, i
molt probablement amb diferents graus de credibilitat. Quin dels models és el
més convincent, qui és el guanyador, a ulls de l’espectador, que ocupa ara,
involuntàriament, el lloc del predador? Qui desafia amb més versemblança el
repte? Potser sense una amenaça immediata (com a mínim aparent), fer-se el mort
pot ser senzill, lúdic i gratificant. I fins i tot, perquè no, alliberador.
Però cal anar amb compte; executar aquest exercici massa sovint, com un joc,
ens podria portar a una cronificació perversa i recurrent d’aquesta
escenificació, i convertir-nos en morts vivents vocacionals. Caldria buscar
llavors un nom per a aquest nou mal, i també, es clar, una vacuna o una cura, o
fins i tot, el més angoixant, fer-ne una interpretació política.
No comments:
Post a Comment